Ficove experimenty a Figeľove žlté vlaky

Autor: Martin Krajčovič | 2.1.2015 o 19:58 | Karma článku: 10,21 | Prečítané:  1892x

Pred pár dňami mal štvrté výročie prvý historický podpis zmluvy pre súkromného osobného železničného prepravcu Regiojet. Liberalizácia vlakovej dopravy je nielen povinnosťou Slovenska vyplývajúca z členstva v EÚ, ale je to aj dobré z hľadiska konkurenčného boja o zákazníka. Na Slovensku sa to potvrdilo až nad očakávania, keď konkurenčný boj priniesol nielen nižšie ceny, ale aj vyššiu kvalitu cestovania. Nemyslím však tým populistické cestovanie zadarmo, ale služby poskytované vo vlakoch ako Wi-fi, noviny, nápoje a podobne. 

Keď minister dopravy Ján Figeľ koncom roka 2010 podpísal zmluvu s Regiojetom, tak bolo veľmi veľa kriku zo strany Smeru. Ľubomír Vážny ako minister dopravy v prvej Ficovej vláde totiž bojoval proti akejkoľvek konkurencii na železnici, čo bolo nielen v rozpore s pravidlami EÚ, ale aj v úplnom rozpore so zdravým rozumom. Dnes je jasné, že krok Jána Figeľa, umožniť Regiojetu prevádzkovať trasu Bratislava – Komárno, priniesol pozitívne zmeny na slovenské spiace železnice. Skvalitnila sa na tejto trase nielen vlaková doprava, ale sa aj výrazne zvýšil počet cestujúcich a čo je pre štát najdôležitejšie, znížila sa dotácia na jeden vlakokilometer približne o euro. Dnes Regiojet prenikol aj na hlavnú trasu Bratislava - Košice a som presvedčený, že v budúcnosti budú tvoriť súkromní prepravcovia významnú časť na železničnom trhu. Už to konečne pochopil aj Smer, preto obracia v komunikácií proti súkromným prepravcom. Žiaľ ďalšie kroky Smeru sú katastrofálne.

Zavedenie cestovania zdarma pre študentov a dôchodcov a na druhej strane vytvárať prvé triedy s trojchodovým menu v prvej triede je míľový krok vedľa. Dnes si študenti privyrábajú prepravou balíkov vo vlakoch, ktoré majú zadarmo alebo chodia po prednáškach do Bratislavy na kávu. Na to, aby toto štát zabezpečil platíme takmer 7 tisíc eur denne za vyradené české vozne a ďalšie milióny železničným spoločnostiam. Už dnes je jasné, že Slováci zaplatia oveľa viac ako 13 miliónov eur ročne, čo tvrdil premiér Fico so svojim ministrom dopravy Jánom Počiatkom pri spustení tohto nezmyselného opatrenia. Som za solidaritu so študentmi, ale adresnú. Po prvé, ak už má byť doprava zdarma, tak len pre študentov, ktorí sú zo sociálne slabších rodín a po druhé, len na trasu do školy. Ak je z Prešova a do školy chodí do Žiliny, tak len tú trasu by mal zadarmo. Ostatné je len predvolebný populizmus, ktorý zaplatia všetci daňoví poplatníci.

Druhé opatrenie Smeru, zaviesť luxusné trojchodové menu je znova mimo reality. Upínať sa na vrcholových manažérov, keď nie sú vybudované strážené parkoviská pri staniciach (systém park&ride), je prinajmenšom zlý marketingový ťah, reálne je to však hlúpy krok. Štátne železnice pritom neponúkajú nič nové tej najmasovejšej skupine ľudí, ktorí cestujú v druhej triede. Nepredpokladám, že v blízkej dobe ZSSK Slovensko skrachuje, ale čím dlhšie bude Smer robiť hlúpe kroky na železniciach, tým dlhšie bude ZSSK Slovensko stratová a konkurencie neschopná. A to všetko zaplatia ľudia cez svoje dane, z ktorých drvivá väčšina vlakom necestuje ani jeden deň v roku.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Koľko vzdelaných a talentovaných ľudí si môže Slovensko odpáliť?

Neútočme na seba, nepoužívajme slovník, ktorý nás vracia do obdobia mečiarovského gádžovstva, povinnosťou politikov je krajinu kultivovať.

PRIMÁR

Prečo by ste nemali ísť spať nahnevaní

Vedci objavili spôsob, ako sa lepšie vyrovnať so zlými spomienkami.


Už ste čítali?