Obchvat Bratislavy je dopravný nezmysel.

Autor: Martin Krajčovič | 13.2.2015 o 9:06 | (upravené 13.2.2015 o 9:43) Karma článku: 10,27 | Prečítané:  2687x

Zdá sa mi až neuveriteľné, ako sa zvrhla diskusia o obchvate Bratislavy, teda diaľnice D4 a z južného Slovenska vedúca rýchlostná cesta R7. Je úplný nezmysel, aby sa začala takáto rozsiahla výstavba, ktorá nás bude stáť miliardy eur, bez akejkoľvek odbornejšej diskusie. 

Namiesto toho, aby minister dopravy Ján Počiatek predstavil komplexné riešenie pre Bratislavu, aby začal serióznu diskusiu o projekte ako takom, tak len narýchlo si nechal na vláde schváliť projekt výstavby formou PPP. Preto dnes už zostala diskusia iba o cene, čo malo nastať na záver, nie na úvod. Vláda schválila tento PPP projekt bez toho, aby dala relevantnú odpoveď na otázky akými sú financovanie projektu, riešenie vnútromestskej dopravy v Bratislave, ktorá dnes kolabuje a zdroje na ďalšiu výstavbu cestnej infraštruktúry v rámci stredného a východného Slovenska.

    1. Financovanie

Vo verejnom obstarávaní sa počíta nielen s PPP projektom, ale aj možnosťou financovania cez eurofondy. Rovnako minister Počiatek nevylučuje financovanie cez Junckerov investičný fond. Z toho je jasné, že ide o chaos a ministra Počiatka zaujíma iba to, aby to vysúťažil on. Každý vie, prečo asi, rozdeliť 4,5 miliardy je veľké pokušenie. Pre verejné financie na Slovensku to ale znamená veľmi zlú správu, lebo platiť 150 miliónov eur ročne po dobu 30 rokov je veľká záťaž.

    2. Doprava v Bratislave

Toto je najpálčivejší problém zo všetkého. Vláda spolu so samosprávami nedali odpoveď, ako vyriešia vnútromestskú dopravu v Bratislave. Obchvat Bratislavy sám o sebe totiž dopravu v Bratislave nevyrieši, ale naopak skomplikuje. To totiž nie je obchvat, ale iba diaľnica z Jaroviec po Raču bez tunela Karpaty, ktorý nebude ďalších 20 rokov. Súčasťou projektu je aj nová rýchlostná cesta R7 z Dunajskej Stredy, ktorá vyústi pri už dnes kolabujúcom Prístavnom moste. Treba si uvedomiť aj fakt, že z hľadiska dopravy Bratislava nie je tranzitné mesto, ale koncové mesto. Vnútorná doprava Bratislavy nie je schopná poňať viac áut a sama Bratislava nemá ani dostatok zdrojov, aby s tým niečo urobila. Preto okrem investícií do obchvatu potrebuje Bratislava v prvom rade reorganizáciu mestskej dopravy, vybudovanie vlakovej stanice Bratislava – filiálka na Trnavskom mýte, kde je hlavný dopravný uzol Bratislavy. Ďalej potrebujú investície okolité mestá a obce do svojich železničných staníc a zastávok, vybudovať záchytné parkoviská a vytvoriť Integrovaný Dopravný Systém, ktorý absorbuje oveľa väčší počet ľudí cez verejnú dopravu. Bez toho je obchvat zbytočný, možno až kontraproduktívny. Dajme si totiž otázku. Ktorá vláda investuje do Bratislavy ďalšie stovky miliónov eur, keď budeme musieť platiť 150 miliónov eur ročne po dobu 30 rokov za necelú polovicu obchvatu, keď v iných častiach Slovenska nemajú ani slušné cesty I. triedy? Asi žiadna. To znamená, že lieviky, ktoré sú dnes pred Bratislavou sa len o kúsok presunú do Bratislavy. Cena za tento presun je však astronomická.

    3. Z čoho budeme stavať ďalšie cesty na Slovensku?

Toto je otázka, pri ktorej minister Počiatek extrémne zavádza. Hovorí, že preto idú formou PPP, aby zostali eurofondy na ostatné časti v rámci Slovenska. Potiaľ by to bolo ok. Nehovoria však, že takto predražený PPP projekt bude mať za následok to, že Slovensko nebude mať z čoho spolufinancovať výstavbu diaľnic v ostatných častiach Slovenska. Mám na mysli najmä severovýchodný obchvat Prešova a rýchlostnú cestu R4 smerom do Poľska, obchvaty tranzitných miest a obcí a južný ťah do Košíc cez hladové doliny ako je Rimavská sobota a podobne. Štát bol schopný doteraz investovať do výstavby diaľnic cca 350 miliónov eur ročne. Za PPP projekt pri Nitre platíme okolo 135 miliónov, za tento bratislavský to bude okolo 150 miliónov eur ročne. To značí, že približne 30 rokov budeme platiť iba diaľničné splátky na úrovni 300 miliónov eur ročne. Je preto na mieste otázka, z čoho budeme financovať výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku. A keď aj nájdeme zdroje, tak odkiaľ ich vezmeme, zo zdravotníctva, školstva alebo sociálnych vecí? Na toto ministerstvo dopravy odpoveď nedalo.

 

Na záver už len dodám, že základným problémom Slovenska je, že z diaľnic sa stal fetiš. Najprv tu Mečiar otváral diaľnice so Schifferovou a prvá Dzurindová vláda to musela zastaviť. Potom vláda Roberta Fica nevedela čerpať eurofondy, tak vymyslela predražené PPP projekty a musela ich zrušiť Radičovej vláda. Vtedajšieho ministra dopravy Jána Figeľa, ktorý spravil toto rozhodnutie, Robert Fico za to nazval vlastizradcom. Pričom vlastizrada bol vyše 8%ný deficit v štátnom rozpočte po Ficovej vláde. Pokiaľ sa pri riešení dopravnej infraštruktúry nebudeme riadiť zdravým rozumom, ale bude sa vyvíjať neprimeraný mediálny tlak, tak sa nepohneme. Preto aj vyjadrenia starostov obcí pri Bratislave, ktorým diaľnica vyrieši dopravu v dedine na úkor Bratislavy o tom, že cena je až treťoradá, považujem prinajmenšom za sebecké a krátkozraké. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Koľko vzdelaných a talentovaných ľudí si môže Slovensko odpáliť?

Neútočme na seba, nepoužívajme slovník, ktorý nás vracia do obdobia mečiarovského gádžovstva, povinnosťou politikov je krajinu kultivovať.

PRIMÁR

Prečo by ste nemali ísť spať nahnevaní

Vedci objavili spôsob, ako sa lepšie vyrovnať so zlými spomienkami.


Už ste čítali?